.

Wednesday, January 13, 2010

Primary Care. Random.

- Bismillah -

Boleh kata hampir semua orang terutama yg dewasa pernah rasa sakit pinggang. Ada yang kita tahu kenapa dan ada yang kita tertanya-tanya kenapa. Dan pastinya perasaan itu sangat tidak selesa. Sepanjang aku di Klinik Kesihatan Bukit Kuda, majoriti yang datang juga sakit pinggang, selain demam dan selsema. Jadi ketiga-tiga kes yang di clerk dalam satu hari juga selalunya sakit pinggang. Sakit yang sama tapi sebab yang berbeza. Masing2 ada cerita mereka sendiri.

1. Terjatuh terlentang selepas terpijak sabun di dalam tandas
2. Kerja di kantin sebagai tukang masak, tetapi selalu menge-mop
3. Pengemis yang tidur di tepi jalan, dengan lantai yang keras dan kadang2 tidak rata
4. Mengangkat barang2 berat di tempat kerja
5. Terlalu banyak duduk
6. Bila gembira akan menari dan sebab tak pandai menari jadi selalu terjatuh
7. Kerja sebagai pemandu dan sehari memandu lebih 18 jam
8. Salah posisi di atas katil
9. Senaman setelah tak senaman 2 tahun
10. Tak tahu

Boleh kata semuanya tidak menerima apa2 rawatan melainkan ubat tahan sakit..oh dan mc.

_____________________________


Mengenai pengemis yang sakit Pinggang, sebenarnya xde lah pinggang sangat tapi lebih kepada right lateral side of his chest wall around 10th rib. Tapi abaikan part tu. Dia bekerja sebagai tukang baiki kasut dengan amount pendapatan RM10 -RM15 sehari, tetapi masih merokok dan minum arak tiap-tiap hari. Aku cuba meletakkan diri aku sebagai orang awam biasa, sebagai doktor dan sebagai pemerintah. Macam mana agaknya aku akan berfikir.

Orang awam biasa:
1. Sampah masyarakat. Da la koto. Busuk. Kulit penuh dengan kudis. Scabies. Euuu~
2. "Kesiannye..." dan buat bodo
3. Beri sedekah
4. Membaiki kasut kat pakcik tu hari2
5. Bawak balik rumah bela

Doktor:
1. Bagi PCM sudaaah. Tayah examine. Geli. Cakap pun jauh2 sbb busuk
2. Nextttt!
3.Tanya lagi apa masalah. RBS 11.2. Suruh datang next time utk OGTT. Bg ubat cream sapu. Nasihat dan follow-up. Berhenti rokok,. Hanta rumah kebajikan etc. Dengan kata lain 6 principle of Family Medicine sume buatlah.

Pemerintah:
1. Sampah. Penghabis duit kerajaan. Mencemarkan imej bandar yg aku jaga.
2. Halau
2. Hantar ke pusat jagaan

Ohh haaaa satu lagi mcm cool. Die ni bukan Islam nway.

Orang Islam yang baik:
1. Ajak klua 40 hari. Ofkos dakwah dan Islam kan die dulu. (waaaa adik aku da pena masukkan orang Islam. Okaaay sgt cool. Dan byk pahala la ofkos)
2. Ajar dia untuk berdikari sebagai seorang muslim yg soleh dan musleh.

Ok tak kesah la ape pun kita, majoriti kita mungkin akan fikir semua sekali samada yg baik atau evil sket. kalau kita jenis yg pentingkan diri sendiri pasti kita tak pedulikan orang lain. Lagi keji kita menganiaya orang lain sbb kita tak puas hati sbb kita xpuas hati (?). Xsuke tengok orang senang? Sbb kita tak dapat so orang lain mana boleh senang2 je dapat kan. So buat cerita bukan2 etc etc ok ape melalut da nih. Yg lebih baik ialah kita ambil berat dan buat apa yg kita mampu.

_____________________________


Tadi ada satu kes yg sgt cool. Young woman presented with jaundice for more than 20years, with c/o more severe jaundice. Seryesss selain sclera, kulit die saangaaatttt kuning. Kalah kuning smiley KAS. On examination, mild hepatomegaly and masssssiiveeeeee spleenomegaly. Jahat tak sbb seronok di atas kesedihan dan kesakitan orang? Oh aku teringan NC UM penah ckp kat Dean of Medicine UM, " How do you feel making money off of the sick and disable? "


- Alhamdulillah -

No comments: