.

Wednesday, January 20, 2010

Matahari

- Bismillah -

15 Januari 2010
Gerhana yang diidam-idamkan nampaknya hanyalah menjadi idaman. Hari gerhana yang ditunggu2, ku lihat ke langit, hanya kelabu yang berkepul-kepul. Sejak dari pagi awan begitu mendung. Sehingga lah petang, hujan renyai2. Aku membuat keputusan untuk ke Jusco, membeli barang keperluan yang hampir habis. Malam itu Aiman datang ke HTAR, dengan misi memburu tayangan percuma.Tapi tetap gagal. Namun misi tak tersengaja malam itu berakhir dengan kepusan. Selepas melayan Penguin of Madagascar dan membuat beberapa coretan, aku terlelap sekitar jam 2 pagi. Pagi seterusnya aku perlu bangun awal untuk misi yang lebih mencabar.

16 Januari 2010
Aku pun tidak pasti apakah kesudahannya

17 Januari 2010
Mana plan tayangan percuma?? Kenapa tak jadi?? Tapi sbb akupun penat dan masih tidak percaya. Takpe lah. Kemas bilik lagi seronok.

18 Januari 2010
Hari yang sgt penat. Kenapa dapat lecturer yang suke berdiri. Malah seksi walaupun sudah umur setengah abad. Oh dan kenape mesti aku yang dah femes menjadi makin femessss. Arghhhh jerawat pun tumbuh.

19 Januari 2010
Salah tarikh. Sepatutnya 19 Februari 2010. Dan sangat kenyang.

20 Januari 2010
Arghh rindu gile kat internet. 2 minggu da x on. Jadi bermastautin di library sebentar. New FMA. Arghh kenapa sgt besttt pulakkk. Addicted balik. Sape nak tolong aku download kan lagi epi 26 dan ke atas. Plssss plsss plssss.


___________


Customer aku da makin ramai. Sampai Pakguard mintak topup hari2, siap mintak topupkan untuk anak bini sepupu sepapat dan kawan2 lagi. Tibe2 rasa nk bukak satu kampeni baru lawan Suria Kencana plak ngahahaha. -.-'

Ohh haaaa..baru2 ni aku belajar satu perkara. Kita semua mesti pernah dengar kan pasal broadband. so bile ada broad, maksudnye ada lah narrow kan. So kat Malaysia nih, mula2 skali yang bekalkan narrowband nih adalah Streamyx. Dan mmg dari dulu Streamyx menguasai pasaran internet. Tp kelemahan narrowband ni adalah, orang yg hujung skali slalu tak dapat kelajuan internet yg spatutnya. So kat sinilah datangnya broadband di mana, pembekal internet akan cuba pastikan pelanggannya mendapat kelajuan penuh  dari pekej yang mereka ambil. Buat masa nih Streamyx masih menggunakan narrowband, tapi sedang dalam proses menukar ke broadband. So kalau nak ikutkan broadband seperti WiMax sebenarnya lebih laju. Tapi kelemahannya WiMax cuma ada di beberapa tempat sahaja.

Kemudian aku baru tahu, dalam dunia WWW nih, ada 2 jenis connection yg menghubungkan pengguna kepada dunia tampa sempadan nih. Satu kita panggil internet lah, yang fokusnya pada pengguna PC. Dua kita panggil GSM, yg 3G, 3.5G, 4G mende alah tu sumelah, yang lebih fokus kepada pengguna telefon bimbit. Dan dikhabarkan dah ada yang ketiga, tp lebih fokus kepada pengguna telefon bimbit, kire nak lawan GSM lah. Aku da lupe nama die.

Cerita pasal ICT nih, ada orang habaq sama aku. Kalau dulu kite punya gelabah kalau keluar rumah tak bawak ic, lesen dan sebagainya isi2 dalam dompet kita. Tapi skrg, mende tu tak kesah dan majoriti orang akan lebih kisah dan gelabah kalau tak bawak telefon bimbit. Sanggup patah balik kalau dah keluar tu. Jangan kata akan datang, skrg pun kita tengok dengan telefon bimbit macam2 kita boleh buat. Dari sms sweet2 teman tersayang sampailah buat bisnes, melayari internet dan sms-banking. Bertapa hebat nya kuasa telefon bimbit skrg. Nak buat part time degree ICT boleh tak ngahahaha -.-'


- Alhamdulillah -

5 comments:

rusyd said...

ade cd nk pinjam..datang amik sndri..huhu

ibnu_zurai said...

hahaha...cakap pasal henfon yer. henfon encik musaf yg dah boleh campak kat anjing tu bile nak tukar? kan dah masyuk skrg ni.... heheh.

bukan ape, aku cakap bende betul ni. atau encik musaf dah beli yg baru tapi tak habaq :)

musaf said...

hahaha takdeenyee nak beli baru lagi. Tunggu sampai anjing pun da xleh nk campak dah baru aku angkat baru. Skrg tgh kumpul duit utk satu misi yang mcm agak mustahil ngahaha. weh aku bulan depan kite ada misi. Nnt aku habaq na

Anonymous said...

ehem2...nampaknyer mukhlis tgh kumpul duit utk kawen.aku agak2 ajer ni.

owh, pasal fma brotherhood,aku dah tgk sampai episod 30. huiish,mantap jln citer nyer. lebih best lagi aku tgk HD nyer quality. :)sgt mengagumkan

musaf said...

-.- kawen je ko pk kan'

aku pun HD okeh, kalo tak ape gune 23" kan ngahahaha