.

Thursday, March 19, 2009

CRP 2nd week - Survey

- Bismillah -

Sambung cerita CRP.

ISNIN, 2 MARCH 2009

Pagi itu kami kene bangun awal slps tido semula selepas subuh. Jam 8 kami sudah ada di Pejabat Kesihatan Daerah Lipis untuk majlis pembukaan, suai kenal dengan pegawai daerah dan briefing serta sesi soal jawab. Lepas tu ada jamuan.

Sebelah pejabat tu ada sekolah orang kaya, terlalu mementingkan status harta, truk btol (sbenanye sekolah kebangsaan biasa je..haha)

Kumpulan kami yg ke Lipis kemudian berpecah kepada 4 kumpulan ke pampung masing2. Aku dan 9 lagi kawan ke Kg. Relong, sebuah kampung trdisional. Tugas tgh hari itu adalah bersama dengan ketua kampung, pakcik Omar untuk mapping kampung, locate rumah dan numbering all d houses.

Dan aku memegang tugas paling penting, untuk mapping kampung yg taburan rumah nye sgt teruk dan langsung tidak sekata. Dicampur dengan jalan yg berbelit dan permukaan struktur muka bumi yg langsung tidak sekata. Gambar di atas di hadapan tempat penternakan rusa yg dimiliki oleh salah seorang penduduk d situ.

2 jam kemudian, kami berakhir ke rumah pakcik Omar. Die offer minum air kelapa muda. Yg baju merah chinese girl tu nama die Yun Ann, tp aku panggil die 'meow meow' sbb die takut kucing. Yg ktrg geram ngan die nih, byk perkara simple die xtahu sbg contoh die x tahu yg santan tu dari kelapa. Bagi dia santan tu biasa kat dalam peket. Die xtahu yg isi kelapa boleh makan. Struktur lapisan kelapa pun dia xtahu. Yang die tahu air kelapa. Sedangkan die adalah student A+, kedua paling pandai dalam batch kami. (untuk sape yg xtahu, medic um nih C pun aku berpenat lelah nk dapat, paling tinggi penah dapat B je, time 1st yr dulu)..huh~

Sebab kagum tgk ladang rusa, sorang lagi chinese girl yg tengah blakang, masa kami tgh buat mapping, terjumpa la kambing, dan die dengan excited nye jerit rusa kuat2..haha. Pastu malu. Kemudian kami balik ke tempat penginapan. Selepas asar kami ke Kg Relong semula untuk berjumpa dengan Cikgu Ishak, setia usaha kampung, sgt baik orangnya. Dia baru balik dari cina jadi byk sembang pasal trip dia ke cina je la petang tuh. Hal urusan kampung last2 baru teringat, hehe.

Ni part aku paling xcaya. Dia beli thumbdrive ni kat cina dengan harga lbh kurang RM70 dengan kapsiti thumbdrive 500Gb!!! tipu gile!! Malam tu kami pilih rumah secara random untuk d survey. Kemudian byk lagi la statistik n epidemiologi yg aku seniri pun x paham. haha~


SELASA, 3 MARCH 2009 - JUMAAT, 6 MARCH 2009
Kumpulan kami pecah kepada 4 kumpulan kecil dengan setiap kumpulan ada 10 org dan setiap kumpulan diberi kampung masing2 untuk disurvey. Bagi mencepatkan proses survey, geng kampung Relong akan tolong geng dari Kampung Felda Sungai Koyan 3 untuk survey kampung derang dulu.

Dan kemudian esknye geng derang akan tolong geng Kampung Relong plak. Sampai la sume bilangan rumah yg dipilih di kedua kampung habis. Time survey ni pun byk sgt kisah2 yg berlaku, penat nk cite sume jd xya la cite langsung.

Gambungan kumpulan. Ada beberapa org xde sbb masih xhbs kerja.


JUMAAT, 6 MARCH 2009 - Selepas solat Jumaat

Aku, acher n bai..kami bertiga xbalik rest house tapi decide nk panjat Gua Bama, ala2 GENG 'Pengembaraan Bermula'. Caris nahas btol ktrg. Campur sesat2 lagi pastu kne keja ngan babi hutan....sgt penat.

Setelah sejam sesat, kami jumpa jalan pulang menerusi ladang kelapa sawit. Kelua la kat depan rumah sorang makcik nih, membe aku bai (yg seksi tu), dengan tak malunye... "Assalamualaikum makcik! Nak tumpang minum air sejuk boleh, kami haus!!" Malu gile aku. tapi nasib makcik tu baik. Bai pun mmg jenis mesra alam. Skali jumpa trus baik ngan sume org.

haish!!

Sabtu cuti, xde buat ape sgt, cume ke Raub untuk ke air terjun, Lata Jarum. Air terjunnya mmg sgt best. Dalam dan sejuk~


- Ahlahamdulillah -

No comments: