.

Tuesday, March 17, 2009

CRP 2nd week - 1st day

- Bismillah -

AHAD 1 MARCH 2009
Pagi ini aku seperti ditolak-tolak. Ini semua gara2 tidak cukup kereta. Sekejap naik kereta ini dan kemudian kereta itu. Walaupun Arina membawa MyVi sebagai pengganti, jumlah muatan barang yg boleh diletak sgt sedikit. Jadi ini pagi kami menghadapi kesulitan memuatkan barang didalam kereta masing2. Nak dijadikan, berang aku dan aku di kereta berasingan. Sepanjang perjalanan aku terpaksa duduk dengan beg yang besar. Perjalan ke Kuala Lipis mengambil masa hapir 4 jam kerana kami berkonvoi.

Kuala Lipis, sebuah daerah dari 11 daerah di Pahang dan dulunya pernah dijadikan ibu negeri Pahang. Terletak di utara Pahang dengan populasi penduduk kira2 beribu2 (sebenarnya aku pun xsure berapa). Sinonim dengan artis terkenal tanah air, Siti Nurhaliza dan lombong emas.

10 Buah kereta dari HTAR
Destinasi pertama adalah shop house yg bakal dijadikan tempat menginap untuk kami. 3 bahgian shop house di sewa, 1 untuk pelajar perempuan, 1 untuk lelaki dan 1 dijadikan bilik gerakan atau meeting room. Dan semua ini diuruskan oleh pensyarah pengiring kumpulan kami, Dr. Maznah dan Dr. Azlan (nk senang sebut nama dua, Dr. Mazlan) Nak d jadikan cerita lagi, shop house ini sgt kosong, langsung tiada perabut dan sgt kecil. Yang lelaki punya, air, ape dan kipas langsung tiada! Bagaimana kami mahu hidup? Jadi setelah membuat perbincangan d bawah pokok, kami bersetuju untuk survey tempat tinggal lain.

Ketika ini jam sudah menunjukkan angka 3. 3 petang. Tempat tinggal belum ada. Kami pusing2 Lipis town. Wuu..ada Alamanda. Tapi sume ade 1 je kedai yg bukak, kedai makanan di mana langsung tiada variasi, hanya 1 jenis lauk, 1 jenis sayur dan 1 jenis nasi. Ape daa~ mmg xlaku la.

Kemudian terjumpa pula information centre dan ada board mengenai senarai hotel yg boleh dijadikan tempat tinggal.
information centre

Setelah berjam2 survey, akhirnya Hotel Jelai dipilih atas faktor kemurahan, kemudahan yg lengkap (air-cond, tv) dan pengaruh aku yg paling kuat..free wi-fi~. Kemudian timbul pula isu dimana CRP coordinator, Dr. Sanjay Rampal (kawan2 aku panggil die serampal sbb masing2 sgt xpuas hati ngan dia) tidak benarkan kami duduk d tempat lain selain dari shop house tu, padahal 1 sem pun department xsupport. Kasian Hoe Chin kne marah. tapi selepas hampir sejam berbincangn ngan Dr. Maznah n serampal dan alasan2 yg dikemukakan, akhirnya dia mengalah.

Akhirnya dak2 laki g lunch+dinner pada jam 8 malam.

Tidak habis dengan itu, dak2 pompuan plak xpuas hati. Mana boleh yg lelaki tinggal hotel dan mereka ditinggalkan d shop house yg kecil tu. 28 orang berkongsi 2 tandas kata mereka, mmg xlogik. Rupa2 nya petang itu sebahagian dari mereka da survey senyap2. Dan semu golongan hawa marah ngan golongan adam sbb tinggalkan mereka begitu, xgentleman langsung! Mmg la, sbb kami macho dan kuat, mana main gemtle-lembut nih, hehe~. Selepas meeting lagi dgn Dr. Maznah, akhirnya pelajar perempuan berpindah ke Resident House d bukit Resident.

Dr. Maznah akan bincang balik dengan owner shop house untuk xjadi tinggal d situ dan kirenya untu mendapatkan semula wang yg telah dibayar untuk hari2 mendatang. Namun shop house lelaki je yg dapat re-fund. Jadi nak taknak, kami terpaksa gunakan sebaiknya shop house yg masih disewa sebagai meeting room. Sgt membazir duit T_T. Cume shop house tu lebih besar dari lobi resident house dan byk space untuk buat kerja, bising2 pn xmengganggu org.
Inilah rupanya Resident House itu. Lebih murah sedikit dari hotel Jelai dan besar sedikit, tp xde wi-fi, T_T. Dr Maznah mengarahkan pelajar lelaki untuk pindah ke Rumah Resident pada keesokan harinya atas beberapa faktor. Dan yg paling penting, Resident House ini dikatakan berhantu...

Dalam posting seterusnye... The Haunted House! hahaha~


- Alhamdulillah -

1 comment:

Anonymous said...

wahwee...
meanrik niyh!
cepat sket next posting yer.