.

Sunday, October 24, 2010

Tayar oh Tayar


- Bismillah -


Biasalah bila dah ada kete sendiri, nak jaga kete dengan duit seniri, hidup pun duit seniri, akan banyak perkara kene pikir, ambil perhatian kepada sesetengah perkara. Antara perkara baru yg aku terpikir adalah mengenai tayar kereta. Entah kenapa aku merasakan aku patut menukar tayar kereta ku. Rasa tayar lama yg sedia pakai dah tak elok2. Mula2 aku tanye2 la membe pasal tayar. Nak tahu jugak mcm mana pendapat mereka. Tayar elok lagi ke tak. Macam mana nk tahu da kene tuka. Harga pulak berapa. Yelah kite pun bukan anak orang kaya. Boleh tuka senang2 je kalau nk tuka, tak pun ada driver/pekerja boleh jagakan kete kita, kurang2 pun parents kita nk jaga tgk n baiki atau tukar tayar bila perlu, kalau jadi pape pun bukan duit kita. Dan kita pulak cume drive je kete tak tahu pape pasal kete, sampai nk pam tayar pun tak reti. wat dee...

 Jadi kene rajin sikit lah amik tahu byk perkara utk memudahkan kerja dan mengurangkan beban pada masa akan datang. Yelah bila da rosak lg byk duit kene keluarkan kan.

Terimakasih encik Google. Maka aku kini dah tahu sedikit mengenai tayar.









 Antara perkara penting yg kene tahu, adalah jenis tayar. Tgk gambar atas tu, tgk pada 'width, Aspect Ratio, Rim diameter'.  Tayar aku adalah 15570R12.






Seterusnya ialah tarikh bila tayar itu dibuat. Mcm gambar atas nih, nampak tak nombor 3005? 2 nombor awal adalah minggu keberapa tayar itu dibuat, dan 2 normbor kedua adalah tahun tayar itu dibuat. Sebagai contoh, tayar diatas dibuat pada minggu ke 30 pada tahun 2005.

Maka berbekalkan ilmu yg sedikit ini, aku pun keluar lepas breakfast pagi tadi pegi tenung tayar kereta sendiri dan juga usya kereta adik, mak, kakak dan abg untuk membuat perbandingan dan lebih paham. Tayar berjenama lain, susunan tulisan pada tayar juga adalah lain.

Tayar aku dari tahun 2006 punye. Sudah hampir 4 tahun. Secara kasar, tayar baru boleh bertahan 2 hingga 3 tahun, namun bergantung juga kepada cara dan kekerapan penggunaan anda. Kalau mcm Encik Rahim Khalis setahun skali kene tuka kot, atau mungkin 6 bulan sekali. Kalau aku yg mmg kereta biasa terperuk je kat kolej, seminggu 3/4 kalo je kua, tu pun dekat2, bawak pun berhemah je, mungkin boleh 3 tahun atau lebih? Akupun tak pasti sgt senanye. Sbb walaupun tidak digunakan, tayar akan mengeras. Dengan kata lain, dah tak flexible dan lebih mudah pecah. Antara tanda2 lain kne tukar adalah bila tayar sudah makin botak, bunga2 sudah hilang, bengkak pada tayar, dan bila ada semacam rekahan pada tayar. Rekahan itu menunjukkan tayar sudah mengeras.

Antara lain mungkin perkara extra kene tahu adalah jenis bunga, jenama, rim dan tayar over2 yg mestinya sesiapa yg sgt minat kereta mesti lah tahu. Aku xdelah minat sgt, skdr ambil tahulah. General knowledge kan.

Jadi kesimpulannya aku mmg kne tukar tayar. Sebelum tukar mcm biasa cek harga pasaran tayar di internet. Byk je. Kalau tak mmg sah2 kne kelentong. Teringat pesanan seorang pakcik di Hulu Langat, Kalau bukan menipu, bukan cha-ya-nun-alif lah tu. Seryes, baik mcm mana tu, mmg itulah jenis mereka. Bukan bersangka buruk, tetapi berhati2. Tapi kalau muslim tu insyaAllah baik2 belaka lah.



- Alhamdulillah -

2 comments:

m said...

antara post yang menyentapkan ;p

musaf said...

haha. ko komen