.

Monday, June 20, 2011

OHMS Part 2

- Bismillah -

OK! sepanjang minggu lepas aku sgt sgt sibuk. Atas sbb 2 perkara.
1. OHMS
2. Edit gamba

Post kali ini takde gamba sebab aku nk membebel panjang.

OHMS ni nama panjang die Organisation & Management of Health Services. Something mcm CRP (Community Residential Program) yg aku penah pegi dulu masa Mac 2009. AKu penah tulis beberapa post pasal CRP dulu. Tapi CRP lebih kepada buat survey kepada community, kesihatan rakyat dan pekerja juga penduduk di negara ini. OHMS ni buat survey kepada sistem kesihatan yg sedia ada dan mcm mana kita nak improve sistem kesihatan ini. Kalau CRP aku ke rumah orang buat survey dan tempat kerja orang tgk keselamatan dan kesihatan pekerja dan keadaan di rumah, tapi OHMS aku ke pusat kesihatan mcm pusat kesihatan Daerah dan Negeri, dan juga ke pejabat2 atau pusat kerajaan dan swasta lain yg terlibat dengan kesihatan, klinik dan juga hospital. Dan tahun ni agak membencikan sbb banyak sgt budget cut, jadi tempat2 kene buat OHMS juga sgt dekat. EH BUKAN BYK, TAPI SEMUA!!! SATU SEN PUN UNIVERSITI TAK BAGI! SEDANGKAN BUAT PROJEK NI UNIVERSITI, FAKULTI DAN LECTURER YG DAPAT NAMA!!! GRRRR!!!

Oh OHMS ni 3 minggu. Minggu pertama planning dan research, minggu ke 2 on field, minggu ke 2 discussion, report dan presentation.

Tempat tahun ni di Putrajaya, Klang, DBKL, PJ, Hulu Langat dan tibe2 ada Port Dickson. Dan aku dapat group Klang. Yg dapat jauh2 mcm kesian jugak lah sbb duit minyak makan penginapan semua kene sendiri sedangkan ini prog universiti dan diwajibkan pulak tuh. Gemuklah. Dan la aku tengah tade duit, kne keluar duit lagi.

Aku tatau sgt group lain mcm mana, so aku cerita part group aku sahaja lah. Dalam group Klang ni ada pecah lagi kepada beberapa subgroup. Subgroup aku ada 4 org + 1 editor untuk buat thematic project. Mengenai role oh the Klang Health Department in export and import of food products. Tajuk ni Department yg beri. Nak dijadikan cerita, department da inform Pejabat Kesihatan Daerah Klang etc. Jadi kerja ktrg hanya pegi sana nk buat survey and research. Jadi minggu pertama ktrg planning lah. Dan subgroup aku mendapat pujian dgn plan yg ktrg da buat dan dengan research article dan journal yg ktrg cari. Malah ktrg jugak target nk hantar abstract utk projek ini ke 43rd APACPH Conference (Asia Pacific Academic Consortium for Public Health). Kalau dipilih akan ke Soul, Korea untuk bentang projek subgroup aku buat ini.

Minggu ke dua pun tiba (last week). 1st day sampai2 kat PKD (pejabat kesihatan daerah) Klang, Skali rupanya Import bukan under PKD Klang, tp ada health department lain yg ada kat port klang under direct terus MOH (Ministry of Health). Punye lah ktrg geram, lecturer main bg je tajuk tak cek dulu. Dah la minggu kedua baru tahu perkara ini, jadi baru la ktrg kelang kabut nk hanta surat dan buat posedur leceh2 tu utk ke Pejabat kesihatan Port Klang pulak. Itu pun mintak tolong department fax kan surat pun die tak nak. Sume ktrg kne buat sendiri tapi last2 yg dapat nama lecturer dan department. Keji sungguh. Menyusahkan student no 1, budget taknak bg, tp nak nama atas hasil kerja student. Untuk pengetahuan perkara ini sudah agak lama begini. Cume dulu2 at least dapat jugak lah claim sket. Ini mula2 lg terang2 kata tak de, semua duit sendiri.

Dipendekkan cerita, ktrg plan nk buat tajuk lain isnin tu, sbb xsempat kalau baru nk apply nk g department lain. Da plan mantap2, skali lecturer tak approve hari selasa tu. Habis mcm tu je meeting ktrg 4 jam plan nk buat tajuk baru. Lecturer nk teruskan jugak dgn tajuk lama, dan pegi buat sendiri keje2 hanta minta kebenaran nk ke sana sini. Sedangkan cuma ada baki 3 hari. Rabu baru ktrg dapat buat appointment dgn Pejabat Kesihatan Port Klang. Itupun Rabu ptg baru dapat pergi sana. Rabu pagi tu ktrg ke Hospital Klang ada talk by pengarah hospital. Group2 lain takde maslah sbb derang lbh kepada survey hospital, pejabat kesihatan sendiri, dan klinik2. Dan semua tempat tu dah sedia maklum dengan kedatangan ktrg. Tapi subgroup aku, lecturer tak buat homework. Akibatnya habis byk masa. Khamis pagi ada survey dan interview dgn syarikat minyak sawit terbesar kat Asia Tenggara. Ptg pulak ke Pusat Kesihatan Port Klang skali lagi dan Pejabat Kastam. 

Kenapa ktrg ke syarikat nih, sbb 70% barang yg di export oleh port klang adalah minyak sawit dari syarikat nh. Dan hampir kesmua produk minyak sawit adalah makanan. Jumaat kene pegi klinik gigi pulak. Kemudian ktrg kne present pulak kat org PKD Klang apa yg ktrg da dapat so far petang tu.

Jadi mmg penat dan sibuk sepanjang minggu lepas ni. Aku tgk group lain rilek siap boleh jalan2 kat pantai -.- .. Subgroup aku hari2 keluar 7 pagi balik sampai kolej paling awal 7 malam.  Itu pun sebenarnya byk lagi tak dapat buat. Tak dapat pergi tgk mcm mana port Klang buat food sampling dan inspection, interview pun byk cut shot je sbb tak cukup masa. Pegi Pejabat Kastam Port Klang pun  ngan ada pegawai yg terlibat tade la, info2 yg ktrg nak pun xbyk dapat sbb pihak yg bertanggung jawab xsempat nk prepare sgt sbb short notis. Tertekan.

Haih.

Kemudian ada sesetengah malam pulak kne meeting dan sibuk siapkan slides utk presentation hari Jumaat. Malam2 lain siap kan gamba wedding yg dah lama asik tangguh je. Akibatnya sepanjang minggu lepas, aku tidur hampir setiap hari jam 5 pagi paling awal. Jam 7 da kne gerak ke Klang. Waktu tidur byk dalam kereta je bila nak dari satu tempat yg lain. Itu pun nasib baik aku tak kne drive. Hari sabtu baru aku dapat tidur awal dgn lenanya. Itu pun tgh hari sabgtu sampai ahad tgh hari aku sambung siapkan gamba. Aku rasa dah byk hari jugak aku stay up untuk siapkkan gamba. Dan Alhamdulillah akhirnya petang tadi siap juga. Dan siap beri pada customer dan skrg just nk design album photobook setebal 60 muka surat yg takde la susah sgt dan mungkin ambil 2/3 jam je.


- Alhamdulillah -


2 comments:

ibnu_zurai said...

fuuuh~ susah juge menjadi seorang individu bername mukhlis ni yerk.

ape2 pon, never give-up & keep the great efforts.

by the way, i'll be home tonite. just a side info ;)

musaf said...

ok nasi lemak malam nihh ko blanja yeerr. yeaeeeyyy =D

susah2, ni pun yg tulis kat blog ni da byk tapis2 nih >_<