.

Tuesday, May 10, 2011

Panas psy

- Bismillah -

Aku skrg tgh posting Psychiatric. Adeh penat. Penat sbb melayan karenah patient yg sgt susah nak jawab soalan. Ada yg menghiburkan ada yg mmg nak kene gigit. Sepatutnya aku taleh la cite kn secara public tentang kes2 pesakit, tp ni sbb mcm aku tensen ngan sorang mamat nih, so nasib ko lah, sape suh cari pasal.




Ada sorang pakcik nih, die mengaku die Tuhan, die lah Agong dan die jugak lah PM. Kemudian nurse tanye die soalan bonus, Obama? Die pun mengaku dengan selambanya penuh yakin die adalah Obama. Nurse gelak2 tapi die masih tersenyum bangga. Pesakit ni ada delusion. sbb tu die mangaku mcm tu. Bukan sbb die saje2 main2. Mmg die yakin sungguh. Al kisah kelmarin aku buat kerja mcm biasa di wad. Die tetibe approached aku, dan mintak aku duit syiling. Sbb nye die nak call some one kat public phone. Tatau la malaikat ke kan (haha).

Aku cakap lah aku mana bawak duit syiling. Die terus mintak lagi. Aku ckp la aku tade. DIe terus mendesak dan desak. Aku malas layan aku jalan je buat tatau. Kemudian aku dan sorang kawan ktrg duduk atas kerusi yg ada dekat hall wad tu. Sekali patient tu datang jerit dan tengking. Die mencarut2 dan kutuk dan marah aku sbb aku ingkar arahan Tuhan.... seriously -.-'

Aku mcm nak sepak je die time tuh. Dah la air liur menyembur2. 

Nurse ngan pak Guard sume da bangun da tp kemudian die stop dan berlalu pergi. Ok la fine aku tak amik hati. Ko pun xbetulkan. So lepas tu nampak die buat bodoh la. So ok la. Tp yg buat aku sakit hati, setiap kali aku nk clerk (sembang2 amik history) patient, die datang dan hasut patient yg aku tengah ckp, kata jgn layan aku. Aku berdosa dan jahat dan cume menyamar etc ect. Aku dan kawan aku yg ada sekali time tu lah kene. So setiap kali ktrg nk buat keje yg melibatkan patient lain die akan ganggu. Urghhh. Mmg nak bg tampo je rasa.

Sebenarnya byk cerita menarik yg aku rasa nak kongsi. Cume sbb ethics kan. Baik nye aku >_<

Tapi aku rasa byk pengajaran dan kisah yg kita boleh ambil teladan dari cerita2 pesakit psychiatric nih.

Oh oh pagi tadi aku belajar pasal personality disorder. Sangat kewwwl. ehee.

Psychiatric medicine mmg menarik, tapi kadang2 aku rasa ada sesetangah psychiatrist nih terlalu suke judge orang. Mcm semua orang die nak kaitkan dengan ada masalah (walaupun kadang2 betul), tapi masih ada yg kadang2 skdr org tu berbeza, dia ada cara tersendiri. Dan sbb ini ada beberapa lecturer yg aku sgt tak suke. Die nampak student perangai mcm tu ini (padahal baru 1st time jumpe), dah judge mcm2 dgn tiba2 tampa ada sebab (tatau la die nk tunjuk concern atau tunjuk hebat). Padahal ko baru jumpe die 30 minit kot. Baki cerita die 20 tahun lebih ko nak letak mana. Duhhh!



- Alhamdulillah -

2 comments:

ibnu_zurai said...

bagi penampo aje mamat tu... menyusahkan org lain je. tapi, at the other part kite kesian juge sbb die ade masalah mental.

solution, bagi laa syiling 20 sen kat mamat tu supaye mamat tu lebih sayang kat encik musaf =D

musaf said...

haha mmg aku rasa nk bg pun haih. Ni belum yg suke peluk2 lagi -.-