.

Wednesday, March 09, 2011

Stalker duit kita

- Bismillah -

Minggu ini aku diberi cek berpuluh ribu RM untuk membeli emas. Dan sejak 3 bulan ini juga bank aku sgt aktif, keluar masuk beribu dari perniagaan emas dan perak. Dan tadi tiba2 bank call aku tanya aku detail tentang transaction2 yg aku buat. Siap tanya lagi syarikat emas mana, jenis emas dan kepada siapa etc. Katanya detail ini semua akan direkod di bank negara.

mmg mcm ni ke biasanya?


Tapi apa2 pun kesimpulan yg aku boleh buat :
1.
Duit atau aset kita sentiasa dipantau oleh kerajaan. Seryesly mcm itu privacy kita kot. Perlu ke sampai nak tahu sume mcm tu?
2.
Antara sbb makin kuat kenapa kita perlu simpan at least sedikit dari aset kita dalam bentuk yg lain yg tidak senang2 macam tu untuk di pantau. Hartanah, properties akaun simpanan dan kebanyakan pelaburan rasanya semua boleh di stalk dengan mudah oleh kerajaan dan sekutunya. Kerajaan negari China sgt galak rakyatnya simpan emas dan perak, aku tertanya kenapa Malaysia tidak. Ok ada Tun Mahathir cakap. Tapi mcm tak sesirius China. Antara sebab kuat kenapa lagi aku akan simpan sikit emas dan perak.

Seryes aku tak suka sbb rasa bank jaga tepi kain aku dan nk tahu privacy aku. Urghhh!!!


- Alhamdulillah -

No comments: