.

Thursday, March 03, 2011

HIV

- Bismillah -

Kepala aku penuh dgn pemikiran mengenai HIV skrg. 5 patient yg aku clerk hari ini, 4 darinya da HIV. Yang menarik masa aku clerk salah satu darinya, dia tak beri tahu pun dia ada HIV. Aku dah tanye detail dia ada ke tak, tapi dia deny. Akhirnya aku dapat tahu dari grand round. Kamonlah aku meds student kot. Aku boleh buka patient's file dan tahu segala perkara pasal patient tu. Dan aku rasa die tahu semua tu. Tapi kenapa dia nk tipu juga? Tak pasal2 history aku jauh lari. Aku siap insert line dan ambil darah mcm biasa kat patient tu. Kalau aku tahu dia HIV pastinya aku akan extra careful. Kalau kene needle prick injury tak ke naya. Bak kata House..


"Everybody lies."


"I don't ask why patients lie, I just assume they all do."


"It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what."


"Truth begins in lies."


"I've found that when you want to know the truth about someone that someone is probably the last person you should ask."


"You want to know how two chemicals interact, do you ask them? No, they're going to lie through their lying little chemical teeth. Throw them in a beaker and apply heat."



Huh. Dulu mula2 aku mmg kurang percaya dengan patient cakap. Takde la semua. Separuh mungkin. Jadi pemikiran dan judgemental aku lain sikit. Lama2 aku ambil sahaja apa patient ckp. Sbb doc taleh salah kan kau sgt bila patient yg ckp mcm tu. Salah patient tu la kan. Tapi cisss. Fine nak main teka teki eh. Tgk lepas nih sape trick sape.

Kemdian Prof Is suruh aku dan seorang kawan main doctor2, mcm mana nk break news yg patient ada HIV. Mcm mana patient akan rasa dan fikir bila dia dapat tahu dia ada HIV. Mcm mana aku nk jawab seribu pertanyaan yg akan datang selepas itu dan mengawal situasi dgn baik.

Dan malam ini byk perkara tentang HIV aku kne baca.


- Alhamdulillah - 

No comments: