.

Thursday, January 06, 2011

I-Medic Logo

- Bismillah -

Mungkin ada yg tahu dan ada juga yg tidak tahu mengenai I-Medic. Ia merupakan satu pertubuhan amal berlandaskan perubatan. Nama lain adalah 'Ikatan Pengamal Perubatan Muslimin Malaysia'. Al kisah beberapa bulan lepas satu pertandingan membuat logo telah di anjurkan untuk I-Medic nih. So aku pun masuk je lah memandangkan aku pun selalu je design logo. Dan sgt mengecewakan aku rasa logo yg menang. Katanya ada lbh 80 penyertaan, tapi seryesli yg paling lawa takkan yg bawah nii???????????!!!!!



Tertekan ok -.-'

Aku tanya lah di FB Rakan I-Medic tentang logo ini dan ini jawapannya.


Seryes aku makin tertekan. Sekadar tulis I-Medic kemudian tambah strip sikit kat hujung. Aku rasa tak perlu buat pertandingan pun tape mcm nih. Tak perlu kreativiti langsung. Dan jawapan yg diberikan tgk lah, simple, professional dan berimej koprat. Pengalaman aku design logo untuk mcm2 persatuan dan juga syarikat dan aktiviti, komen aku logo ini bukan sekadar simple, tapi sgt sgt simple. Mcm tulisan sahaja, dan simple sgt sampai langsung tiada identiti 'perubatan' yg ingin di bawa. Sekadar tulisan? Logo sepatutnya menggambarkan motif sesuatu pertubuhan itu. Kemudian professional dan berimej koprat?? Seriouslyyyyyy cube cari mana2 logo professional atau koprat yg mcm ni, cari skrggg!!!

-.-'

haih~

Sejujurnya sgt mengecewakan. Bukan nk kutuk, tak niat xbaik pun. Tapi sejujurnya buruk. Tak tipu. Buruk.

Bukan aku tertekan sbb kalah. Da byk kali je aku kalah masuk pertandingan buat logo. Cume biasa yg menang tu lbh kreatif dan hebat. Aku sgt kagum dan tabik hormat. Tapi ini??

haih~



oh bawah ini logo2 yg aku buat. 

klik pada gambar untuk saiz asal yg lebih besar.




Tengok aku sorang dah hantar 10 jenis design walaupun ada yg hampir2 sama. Dan aku yakin orang2 yg design lagi 69 logo lain pasti turut kecewa dengan keputusan ini.
Ini pula adalah iklan tentang pertandingan membuat logo ini.
Tengok tulisan i-Medic dalam iklan itu. Itu adalah logo mula2 atau sementara semasa mula2 i-medic ditubuhkan. Apa beza dengan yg menang ini?

-.-'

aku tak faham apa motif die buat pertndingan ini sebenarnya.

haih~


- Alhamdulillah -

13 comments:

Anonymous said...

jgn cepat melatah,bro. apakata kita tanya JKP iMedic dulu.

Mosumart Design said...

Bro.. :)
Xpelah..maybe xde rezeki.. :)
sebb simple tu nice.. :)

musaf said...

mana ada melatah. cume kecewa dgn keputusan. Sbb buat pertandingan tp itu sahaja hasilnya.

='(

Mosumart Design said...

Maybe designer tu wat research dulu..aku ade terbace ni: http://justcreativedesign.com/2009/07/27/what-makes-a-good-logo/

hehe..lengkali masuk g..ek..

Alex said...

maybe dari source tuh boleh cakap la some of the characteristic of good logo tuh ada..

tapi logp o yg dipilih . sgt2...simple . and buruk

maybe saje nk cukup syarat . adakan pertandingan logo .

so musaf . u had been jacked!

teman seperjuangan~ said...

urm.. mungkin ade betulnya ape yg saudara mukhlis cube untuk luahkan. saya sendiri dapat merasekan logo i-medik itu sungguh simple dan kurang menarik. tetapi apabila satu keputusan telah dicapai untuk menggunakan logo yang berkenaan oleh pemimpin2 kita, kite sebagai warge i-medik seharusnya taat dan patuh dengan keputusan tersebut.

Saya faham bahawa setiap individu mempunyai pandangan & perasaan sendiri terhadap logo tersebut. Tetapi adakah dengan logo yang kurang menarik itu akan menyebabkan kite berase lemah dan kurang melakukan amal?

maka, cube kite renungkan & selamat beramal =)

zmk said...

eh siryes buruk.. aku pun leh design lawa lg kot :p

Anonymous said...

tengok kepada pemenang, saya berpendapat untuk tidak memberi bantahan, kebanyakan logo korporat menggunakan design yang ringkas, logo yang sebijik dan ada nama penuh pertubuhan(maksud saya: nama persatuan/pertubuhan tu dapat dibaca dengan jelas).

tapi not bad design anda :)

cume,kenapa logo yang bawah tu lebih kurang macam logo isma?
-sekadar bertanya dan memberi pendapat-

:D

Anonymous said...

- oh maaf, saya tak perasan i-medik ada kene mengena dengan isma. maaf :D
cuba lagi! iAllah ada rezekiNya tu.

Mosumart Design said...

melihat kepada logo pemenang ia seakan-akan stripe pada logo Bank Islam setelah rebrending..Jelas stripe tersebut tiada membawa sebarang perkaitan dengan 'Bank' dan juga 'Islam'..Mungkin dari sane kite dapat lihat sesuatu logo (brand) tidak semestinya diterjemahkan secara terus berdasarkan prinsip asal sesebuah organisasi, lebih-lebih lagi di zaman sekarang yang lebih mementingkan concept 'clean & simpel'. Sekadar pandangan dari pengalaman.Wassalam..

p/s: logo Encik Musafir not bad.. :)

hyna.. said...

salam..logo yang awak buat tu cantik..tp ,kesalahan yang paling ketara ialah kesalahan ejaan i-medik..if u can see from the logo yang u buat, i-medic..mungkin itu juga diambil kira dalam pertandingan kerana tidak menepati apa yang dikehendaki..

~~sekadar pendapat dari mata kasar

Miwqa said...

memang buruk, yang lagi buruk bila ada orang lain paksa kata cantik atas dasar ikut cakap pemimpin. nice.

rasanya logo ni adalah logo orang yang buat pertandingan,dialah hakim,dialah pemenang. nice x2

Mosumart Design said...
This comment has been removed by the author.