.

Saturday, April 30, 2011

Business Card part 4

- Bismillah -


 
 


Asalnye aku order 2 kotak je, 1 kotak ada 100 keping. Tapi kilang salah buat, die terbuat lebih satu kotak untuk setiap orang (aku dan Rahim). Satu kotak harga RM40. Jadi utk elak rugi, org tu cube jual kat aku juga satu kotak lebih tu dengan harga sekotak RM25. Tapi aku mintak kurang dan dapat lah RM15 sekotak. Ok mcm byk sgt la pulakkan. Tapi aku fikir balik, mmg ini kali pertama dan kali terakhir aku buat business card utk design ini, jadi takpe lah ambil byk sikit. Sbbnya logo MDP ada tulis 2011. Dan aku sengaja buat mcm tu supaya setiap tahun aku boleh ubah. Jadi katakan utk 2012 aku nk buat lagi, maka design adalah berbeza, kire versi tahun 2012 punye la. SO utk tahun ni punye bia 300 ni jelah. Aku tak nak habiskan pun semua, nk simpan untuk koleksi sendiri sikit, so katakan 10 ahun aku akan datang, aku ada lah koleksi untuk 10 jenis =D.

Cumenye nnt da keje sah2 lah aku d tak amik gamba da nnt. Haha. Tgk lah mcm mana.

Oh kemudian jika boleh lihat pada card itu,ada border atau framing. Dan urghhh aku tak suke. Aku xsuke org ubah design aku lagi2 untuk aku tampa consult aku dulu. Aku nak fully gambar, xnak ada framing. Hampeh la org kedai nih. Nway hari tu masa aku pegi order kad ni, aku pergi dgn mr T. Nama kedai ni xXrawork atau x2rawork xsilap. Dekat PAS.

Ok aku listkan kenapa aku tak suke kedai tu :

1. PC die gune sgt lama, nk bukak Photoshop atau Illustrator sgt lambat. Time aku suh bukak kat PC die tuh, siap boleh stuck la pulak. Jadi kene tunggu amik masa lama. Kerja graphic dan designing ni mmg perlukan PC yg up sket, takkan la tak tahu kan.

2. Die gune Illustrator versi lama, akibatnya xleh bukak pun design aku bg. Nasib baik aku ada save file tu dalam JPEG, jadi boleh tgk juga. Kemudian aku kne balik dan save design aku dalam ai versi lama. Ape cite menyusahkan customer.

3, Kemudian paling xboleh tahan, warna komputer die sgt lari, warna kuning2 gitu. Macam ada tone. Biasanya komputer untuk org edit gambar atau buat design, kita akan guna warna natural. Jadi bila print atau buka pc lain yg untuk tujuan sama, warna gambar atau design kita tak lari. Korang mesti pernah perasan, gambar yg korang tengok dekat satu komputer dengan komputer lain, warna die mcm lain2 sket. Dan bile print jadi lagi lain. Sbb nya mode warna pada PC kita berbezaa2. Untuk elak perkara ini biasa kita akan calibrate MOnitor dan setkan pada mode natural. Baru apa yg kita print dan apa yg kita edit dalam PC lbh kurang.

4. Gambar kat komputer die mcm tertarik. So bile aku tgk design aku kat PC die jadi panjang. Dan aku sgt risau. SO aku da warn die siap2. Jadi xkene aku tanak bayar. Masa order tu aku da pesan die siap2, aku punya ratio card 5x5.5. Kaler pun aku da pesan suh die bukak kat PC lain dan tgk. Dan aku jugak sound die pasal PC die yg lambat dan kaler monitor yg tak calibrate dan gune software lama. Haha nasib lah. 

5. Die tak tahu gune Photoshop -.-'

Arghh tertekan dengan kedai mcm nih. Mmg aku cari kedai lain lepas nih.


 - Alhamdulillah -

2 comments:

F. said...

Wahahahahahhahahah... Lawak lawak.. :D yang anta kat situ jugak pasal apa? Wuuuuuu.. agak mahal la rm40 per kotak.. ke ikut jenis paper card tu.

musaf said...

ikut jenis. Ni saje amik paling mahal sbb nk print gambar. pastu buat depan blakang pastu mcm ada timbul2 sket ehehehe. Kalau nk betul2 murah simple design n satu muka je n kertas biasa RM15 boleh dapat da