.

Tuesday, August 05, 2008

BaktisiswaSARAWAK - No.17

-Bismillah-

Sambungan...
Ini masih kisah d hari pertama. Rumah Agan kesemuanya skali ada 22 buah rumah. Dan aku bersama Devan dan Doc Mohazmi menjadi anak angkat keluarga rumah no 17, keluarga Ibu Maria.

Ini rumahnya. Kat cni derang xpanggil rumah tp 'pintu', sbb rumah agan tu da rumah.

Rumah kat sini bahagian depannya sahaja batu. Sama untuk semua rumah. Tp bahagian tengah dan belakang ikut kemampuan setiap keluarga. Seperti keluarga aku, adalah antara keluarga yg paling dhaif dan menyedihkan. Aku sgt simpati. Gamba atas adalah ruang tamu rumah itu. Ada home theater. Memang mengejutkan tp aku rasa itu adalah pemberian dr orang. Percaya atau tidak, dalam rumah ni langsung tiada singki dan paip air.
Ini adalah gamba bahagian belakang rumah.

Ini adalah bilik mandi, dan satu2 nya sumber air untuk rumah ini. Untuk buang air di belakang lagi. Nampak x ada mcm rumah kayu blakang tu? itu adalah rumah asal rumah panjang Agan ini sblm rumah baru yg ada batu.

Untuk ke tandas, kene pergi ke rumah panjang lama tu, naik tangga yg dibuat dr kayu balak.
Terus masuk ke rumah panjang lama itu.
Keluar dr rumah panjang lama ikut blakang dan perlu melalui titi kecil.
Dan ini lah tandas nya. Jauh di dalam hutan. Cuba bayangkan bagaimana kalau aku ingin buang air pada malam hari dengan keadaan gelap gelita dan langsung tiada lampu.
Rumah ini cume ada 1 bilik dan terletak di tingkat atas. Di siang hari, sanagat panas!!!

-alhamdulillah-

No comments: