.

Tuesday, February 05, 2008

KKK JOM SIHAT 08

Seawal 7 pagi, aku sudah mula berlari kesana kesini. Hampir setiap masa, telefon bimbit ku sentiasa berdering. Kadang kala 2 hingga 3 panggilan sekali masuk memanggil aku. Sehingga jam 11 pagi, barulah aku berhenti berlari. Mesej yg masuk tak terkira. Keadaan mulai stabil menjelang tengah hari. Aku sangat penat. Peluh 14 besen. Ketiak da macam ribut taufan. Air mencurah2 ke ladang gandum. Mula jam 3 petang, aku mula berlari lagi sehingga jam 5.30 petang.
.
Sekilas, program ini diadakan pada 2 Febuari 2008 di Sekolah Menengah Kebangsaan Saujana Utama, Sungai Buloh, Kuala Selangor. Pelbagai aktiviti yang berkaitan dengan kesihatan di jalankan termasuklah..

- Pemeriksaaan Kesihatan Percuma

- Demonstrasi dan tunjuk ajar CPR

- Pemeriksaan gigi percuma

- Pameran Kesihatan

- Ceramah kesihatan

- Senam Robik

- Pertandingan mewarna untuk kanak-kanak

- Derma darah

- Derma organ

- Kuiz kesihatan ..dan lain2

Dental checkup. Aku terkejut kerna sangat mendapat sambutan. Biasanya dari kempen dulu2, orang sangat segan, tp penduduk saujana utama mmg sporting! Kalo buat ranking, aktiviti yg mendapat sambutan, dental checkup dapat no.4, dengan jumlah pengunjung mencecah 200 orang!
.
Aktiviti di awal pagi, Senam robik. Cayala Dana, Sheila, Hadi n Farkhan. Rangking no. 7 dengan lebih kurang 100 lebih orang yang terlibat
.
Pertandingan mewarna..aktiviti yg paling mendapat sambutan diluar jangkaan. Ranking no.2 dengan pengunjung dan peserta mencecah lebih 500 orang
.
Teknikal TEAM.
.
Gimik perasmian..YB kene buat chest compression!
.

Antara bahan pameran yang paling mendapat sambutan. Rangking untuk pameran kesihatan dan kuiz kesihatan no . 1 dengan pengunjung dan peserta mencecah 700 orang!
.
Stakat glucose level, sume org expert, tp time amik darah YB, masing2 terketar..kui3. Ranking no. 3 untuk medical checkup dengan anggara pengunjung lebih 500 orang.
.
Demo CPR. menconteng tangan org mmg best. Ranking no. 5 dengan anggaran pengunjung 150 orang.
.
Ada gaya mcm org tengah berkempen tak? haha..ada bakat.
.
Secara keseluruhan, aku sgt bersyukur sbb aktiviti yg dijalankan berjalan dengan lancar walaupun sebenarnya banyak je masalah yg timbul. Biasalah tu, bukan senang menganjurkan akiviti besar ala2 jom heboh ni, ada byk kemah dan belibatkan banyak agensi luar kerajaan mahupun swasta. Masing2 masih mencerikan muka dan memurahkan senyuman walaupun penat bekerja sejak jumaat lagi sampai sabtu malam. Trimas kepada sume rakan2 ku. Jumlah pengunjung walaupun tak mencecah 10 000 seperti yg di harapkan, tetapi majlis masih meriah terutama disebelah pagi. Disebelah petang hari mendung dan hujan renyai, itu pun masih ramai org terutama budak2 sekolah. Anggaran pengunjung yg datang lebih kurang 5 000.

Last skali terima kasih tak terhingga buat para penaja dan sume pihak yg terlibat secara langsung tau tidak
.
Name tag size 1/4 kertas A4. Sampai kene marah ngan orang opis kolej sbb habis kan cartridge yg baru sahaja ditukar..kui3
.
Begitu cepat masa berlalu. Hari-hariku tetap akan berlalu samada terisi atau tidak. Sudah berkali aku cub memanfaatkannya, kadang2 berjaya tetapi rata2 nya gagal. Entah mengapa, aku rasa hidup aku sekarang tiada makna, tiada bakti, tiada isinya. Aku seolah-oleh hidup untuk diriku dan ia nya tidak berguna. Di saat seperti ini aku selalu terkenang saat rajinku di sewaktu persekolahan dan zaman pasum. Aku mencari masa untuk diisikan dengan bermanfaat, ttp skrg aku hanya membiarkan masa berlalu begitu sahaja. Aku selalu cemburu melihat insan lain yg pandai, yg soleh, yg tekun, yg rajin. Sampai kadang2 aku sedih dengan sikap sendiri. Aku ingin berubah dan aku selalu berdoa dan berazam untuk berubah, untuk lebih baik pada detik berikutnya. Tp mudah sahaja aku tersimpang ke jalan yg melalaikan. Aku merasakan aku tiada sokongan, tiada tempat untuk bertaut, tiada tempat untuk mengadu walau aku tahu Allah sebaik-baik tempat mengadu. Ya Allah..suluhlah jalan ku dengan cahaya kebenaranmu agar apa yg ku lakukan berlandaskan syariat MU dan diredhai MU. Ya Allah... bantulah aku. Aku celaru..
.
ungu karmila
.
- sekian -

7 comments:

Anonymous said...

oh..inikah ungu karmila. well idup ni mmg penuh dengan cabaran dan dugaan. bertautlah dijalan ALLAH, maka kite takkan sesat didunia ni. tp klu sesat pun..kembali lah ke pangkal jalan. semoga kite thabit dijlnNYA..

musaf said...

inikah ungun karmila? aku saja tulis sbb tertarik dengan tajuknya. ceritanya pun bole tahan. baca malam2 sorang2 dalam bilik, cuak jugak. Mata meliar je tgk sekeliling takut ada sesuatu selain kita..kui3

Cik Puan Berangan said...

penakut jugak boss ni yea?
haha..anyway kempen kesihatan mmg best.tp rugi x sempat nak medical check up.

nway thanks giving me chance nak pegi kkk.

musaf said...

well..see the leg laa..kui3. eh, seak bile lak ko berkecimpung dalam dunia blog nih...

Cik Puan Berangan said...

sejak aku ade mulut yg suka bercerita dan tangan yang ringan menulis @ taip

Anonymous said...

mantap nye :)

musaf said...

bole la sikit2 setelah lama di training oleh alumni aka kak sarah..kui3