.

Thursday, September 30, 2010

nyam nyam nyam

- Bismillah -

Dalam byk2 rumah yg aku pegi, ini antara yg aku sgt minat. Surprisingly hanya makanan instant goreng2, tapi sedap dan aku sgt suka. Yang lain2 pun sedap juga lah, dan special juga mcm pelbagai jenis laksa yg aku jumpe (laksa penang, laksa terengganu yg 1 jenis pedas n satu lagi kuih ikan yg kaler putih tu n etc), carbonara spaghetti, desser yg berwarna warni dan sebagainya. Sate mmg tayah cite lah, lagi2 area kajang, ampang, bangi dan lain2 bahagian timur klang valley mesti ada. Tapi mknn simple mcm nih mmg jarang jumpe org hidang time raya.

 Paling best favret aku keropok leko terengganu ngan sos asli die. Kemudian keropok ikan tu pun aku baru tahu ada beze kalau sini dan terengganu punye. Dan goreng2 lain yg panassssss. Kalau ada satar mmg pelengkap selera pantai timur aku nih, wallahhh~

 Biasa kalau ke kuantan dan atas lagi ke utara, mmg xboleh xsinggah makan mende2 nih. Haritu g Kemaman ngan Rahin, siap breakfast satar ngan kopok leko sahaja okeh. Siap da makan puluh2 pastu mcm beli lagi nk makan lagi. Pastu lambat pegi amik gamba org kawen haha.


___________________________________


Oh baru2 ni aku cube2 gune adobe photoshop lightroom 3 untuk proses suntingan gambar.

Antara yg menarik adalah tayah susah2 nk letak satu2 watermark untuk setiap gamba, atau nk save satu2 gambar bersaiz kecik sket supaya laju di upload. Sbb software ini kite boleh save watermark yg kite da buat dan just apply kat semua gambar dengan satu klik semasa nk export gambar. Sgt mudah dan menjimatkan masa. Contoh yg aku da buat ialah gambar makanan2 di atas. Tgk sblh kiri bawah gambar.

Namun untuk editing simple2 dari segi level, contrast, hue saturation, tone etc aku lebih senang gune Photoshop. Kalau yg advance mcm tambah buang subjek dalam gamba itu mmg kne Photoshop lah. Tapi yg simple2 Lightroom boleh je buat cume mungkin sbb aku tak biasa lagi kot. TAPIIII Lightroom ada mcm satu set yg ada tonesssssssss yg sgt byk dan sgt best utk dicube2 letak pada gambar.


- Alhamdulillah -

3 comments:

As said...

memang la lain bangat keropok kat trg ngan kat sana...isk3....
composition content die beza..

F. said...

Tau tak org sampai sekarang tak reti photoshop weee~ :D hehe kesian kan :P

musaf said...

laaa yeke nono. senang je. hbs tu nono edit sume pakai ape?