.

Thursday, September 23, 2010

HDR & RAW

- Bismilah -

Aku tahu ambil gambar menggunakan RAW lebih baik sbb untuk post processing akan lbh lawa dan tidak merosakkan gambar. Aku juga tahu mcm mana nk buat HDR dan gambar2 tertentu yg nk buat HDR. Tapi aku cuma tahu dan tak pernah nk cuba. Aku pun tatau napa. Tapi baru2 ini tergerak nk cuba.

Gambar ini dari 7 keping gambar sebenarnya yg diambil dari exposure berbeza. Kemudian aku gabungkan menggunakan Photomatix. Yang menarik dengan HDR adalah ia menyerlahkan lagi detail dan shadow yg hilang bila gambar diambil dengan exposure biasa. Sebagai contoh, lihat pada dinding rumah dan kulit pokok. kan lebih detail. Gambar pun boleh jadi lebih real seperti yg dilihat oleh mata kasar.


Dua gambar di atas ini pula adalah asalnya dari satu gambar. Aku ambil gambar guna RAW, kemudian buat pseudo HDR menggunakan Photomatix juga. Maksudnye HDR palsu la sbb gune satu gambar je. Tapi hasilnya aku mcm kagum gak la ehehe. Yg atas itu diproses menggunakan 'detail enhancer' dan yg bawah menggunakan 'tone map', dua option yg boleh digunakan semasa memproses gambar HDR. Yang mana nk guna? ikut kesuaian lah. Esok nk main HDR kat muka orang pulak lah.



- Alhamdulillah -

5 comments:

Anonymous said...

stylo laa photo editting yg dihasilkan..

keep the good job, mukhlis..

ibnu_zurai said...

haaa... gambar 1st rasenye macam tau jer amik kat mane =) Owh, rase nye mcm ade gambar2 lain dlm koleksi musaf yg best kalo buat HDR ni. mane laa tau, inspire org lain utk bereksperimentasi~

Nway, c u later bro...

hyer greveieor said...

semat. cool.. kipidup..

musaf said...

gambar 1st masa kite meronggeng kat pd la haha

tq =D

ibnu_zurai said...

"kite meronggeng"?

haha..ape2 je laa.yg penting lawa.. jumpe nanti