.

Friday, June 06, 2008

Rubik's cube tutorial part 1

Memula ialah anda perlu ada Rubik's cube. Memandangkan dalam menyelesaikan cube ini kita akan menggunakan beberapa algorithm, kita kena kenal Rubik's cube dengan baik. Algorithm ni mcm sifir laaa.. 1st skali kita kene tahu yg Rubik's cube ini ada 3 layer. Dan kita akan menyelesaikannya layer by layer.

Gamba di atas adalah Rubik's cube jika dibentangkan. Biasanya kita akan menentukan permukaan depan dll sebelum kita menggunakan algorithm. Katakanlah HIJAU adalah permukaan depan F (front), merah akan jd R (right), oren=L (left), putih=U (up) dan kuning=D (down).

Dengan hijau sbg F.

Kemudian kene tahu rotation cube. Gambar di atas menunjukkan simbol yg gunakan dalam algorithm dan arah pusingan yg betul. Jika hanya huruf besar (UDRLF), pusing permukaan yg berkaitan mengikut arah jam, jika huruf besar dan ada " i " atau " ' " (UiDiRiLiFi atau U'D'R'L'F'), pusing permukaan yg berkaitan mengikut arah lawan jam.

Sebelum mula menyelesaikan Rubik's cube, kene la hancurkan dulu susanan warna, kalo x nk selesaikan apa.

LANGKAH PERTAMA adalah untuk menyiapkan lst layer. Katakanlah putih sebagai U. Untuk menyiapkan 1st layer, apa yg kita perlu buat adalah dengan membuat cross seperti dalam gambar diatas. Perlu diingatkan yg 'middle piece' utk putih perlu diletakkan dengan betul supaya warna pada bahagian tepi juga turut sama. Seperti gambar di atas, cross putih dengan warna hijau dan merah di permukaan tepi turut sama dengan 'centre piece' pada permukaan yg berkaitan dengannya, Pastikan semua 4 warna sama!


LANGKAH KEDUA adalah dengan menyempurnakan 1st layer. Masukkan 'corner piece' putih ke cubu yg sepatutnya. Ingat! 'corner piece' sebetulnya bukan hanya memasukkan putih tetapi juga warna2 di permukaan tepi dengan permukaan yg sepatutnya. Mcm gamba di atas, 'corner piece' putih-hijau-merah' berada pada bucu putih-hijau-merah dengan betul. Begitu juga dengan corner piece yg lain.

Untuk 1st layer, tiada steps yg spesifik bagaimana untuk memasukkan pieces yg betul pada tempat yg sepatutnya. Anda patut mencubanya dan akan pandai sendiri. Anda patut terus berlatih sehingga dapat menyiapkannya bawah 45 saat (sbenarnya sgt lama utk expert, tp utk beginner sudah di kira bagus).

Selamat mencuba! Da tere nnt kita blaja buat 2nd layer pulak.

Alhamdulillah

6 comments:

Anonymous said...

emmm...senang je ghupenyer.. next step!!!

Anonymous said...

aaaa!!!! tensi aku!!! cane nk masukkan puting yg bucu tu

Anonymous said...

ntah.ni bkn aja kalo kne pk seniri.bg la tips sket

Anonymous said...

haha...lepas ni ko bleh wat tusyen rubik's cube plak.... saya cadangkan en mukhlis bleh join kem anak soleh utk ajar kanak2 jadi lbh kreatif and genius.

nway,keep da gud effort bro...
wasalam

musaf said...

tahniah mr G!

puting? senang je kot. ko kalo putih bucu tu kat bawah ko bawak g tepi dulu, pastu baru mskkn.

sy igt pn mcm tu la kak. Selain melahirkan anak2 yg soleh, kita juga ingin melahirkan anak2 yg bijak pandai pintar. Mungkin blh tambah silibus utk kas 5, sudoku, rubik's cube, chess, teke-teki, kuis etc..

=]

Anonymous said...

yezzzaaa!!! da berjaya. sory sifu gua lambat sikit