.

Tuesday, November 01, 2011

vid HIMPUN dan sebuah kisah

- Bismillah dan Assalamaualaikum -




_________________________________________

Al kisah aku ada la sorang si fulan ini (bukan muslim), yg aku tak suke dia atas pelbagai sebab. Tak suke, tapi takde lah benci. Mcm bila jumpe tu senyum awkward dan tego, 'hei' atau 'hai' atau senyum sahaja. Mmg jarang aku nk bersembang atau menegur. Walaupun sebenarnya aku rasa ada beberapa perkara yg aku rasa ada persamaan antara aku dan dia, sebagai contoh photography dan outdoor activities.

Baru2 ini aku terperasan satu perkara. Status2 die di FB seolah2 menjadi semakin keagamaan (?). Sering aku lihat die letak petikan dari Bible, dan yg aku jadi herannya dalam bahasa melayu. Dan apa yg penting stuktur terjemahan Bible itu seolah2 ayat suci Al-Quran, yg mana aku fikir kalau org yg jarang baca atau lihat terjemahan alQuran, pasti sangka itu ayat alQuran. Dan sangkaan aku tepat sbb setiap kali si fulan ini letak potongan2 terjemahan itu, ada beberapa kawan2 muslim aku like dan komen dgn komen yg positif. Jadi aku cube tanye lah.

"korang like dgn komen2 ni xpe aku rasa, tp korang tahu kan itu ayat dari Bible?"
Dan jangkaan aku tepat, masing2 semacam terkejut.

Yg buat aku pelik, xde pula org melayu yg bukan Islam yg aku kenal di kalangan die (memandangkan yg selalu komen pun, kalau org melayu adalah pelajar medic juga dan Muslim). Jadi apa motof die utk letak potongan Bible dalam bahasa melayu? Untuk disampai kan kepada sesiapa? Atau dia pendakwah Kristian? Bukan nk bersangka buruk (ni kira bersangka buruk ke?), tp kalau die pendakwah kristian yg senyap2, aku rasa die agak bagus, dgn lagak gaya dan caranya.

Dan kalau die bercakap pula, biasa lah kita muslim akan dimulakan atau diakhiri dengan salam. Dan dia juga juga sama, except bukan Salam atau Assalamualaikum, tetapi 'Shalom". Yang membawa maksud sama dgn salam, tapi merukan cara orang Modern Israeli Hebrew atau Jewish/Yahudi.


- Alhamdulillah -

2 comments:

Anonymous said...

sape dak tu beb? Tim ke? - FaYus

Musaf said...

ha'ah. seryes annoying ok