.

Wednesday, July 18, 2007

masih lagi solo~

8Sambungan dari episode lalu. Seperti yg sudah maklum, aku adalah orang yang sangat femes dan menjadi rebutan untuk dilantik menjadi ahli jawatan kuasa untuk apa2 aktiviti, projek kolej dan fakulti. Macam last year, ade skali dalam satu masa tu aku pegang 5 jawatan tinggi skali. Memang letih dan tak pasal2 ranking aku jatuh time tuh. Takpe2, perlu beljar lagi bagai mana untuk membahagi masa dan mengunakan masa dengan baik. Tak dapat dinafikan aktiviti sebegini sedikit sebanyak mendwasakan aku. Tp boleh kata sume jawatan yg aku pegang xde kaitan ngan surat menyurat dan y ade kaitan dengan kdd dan prosedur dan protocol HEP, aku x suke sume mende tu!!! Kui3. Seumur hidup aku skali je aku jadi setiusaha, iaitu mase kat sek dulu masa f5, setiausaha persatuan bahasa melayu, tp hakikatnya aku memonopoli kuasa sebagai president persatuan, mene tak, presidentnye blur je, sume aku yg buat keputusan..kui3.
.
Ahad malas lepas aku ada meeting untuk sume ajk Balai Islam kolej ngan penyelia dan penasihat kolej. Part paling best bile ade org mencadangkan nk buat usrah, pnyelia da buat muke n buat pandangan xpuas hati. Banyak gile prosedur kne folo n silibus sume kene tapis kaw2 punya. Pastu time meeting tu master kolej da luluskan, penyelia sgt2 xpuas hati. Pastu penyelia siap bg cadangan bernas lg, apa kata kita tukar nama usrah tu kpd nama lain. Apa2 pun takpe janji usrah xnk gune. Keco btol mamat tuh. Kalo bleh derang xnk nampak islamic2 sgt..helloo..kite kan agama islam..ape daaa… die takut btol kalo2 ade wujudnya politik pembangkang kat UM nh. Syarat nk buat usrah kne buat tempat tebuka mcm kat dewan makan atau padang. Buang tebiat ape. Kemudian aku terfikir satu perkara mengenai prg yg xske islamic2 sgt nih, selain masalah politic, masalah diri sendiri sebenarnya. Ni da kua dr cite pasal penylia td eh, bukan ngumpat..ni pasal org yg lari dr hakikat sebenar dr agama sendiri.
.
Org yg xnk2 islamic nih sbb die 1 je, die xsenang sbb peraturan dan cara islam akan melimitkan dan menghalang kemahuan dan keperluan sesorang itu. Itu lah hakikat kita termasuk aku sendiri. Bila ada kepentingan, keseronokn dan nafsu kita yg terjejas dgn kehadiran cara islam, kita selalu menolak agama kita ke tepi, mementingkan kemahuan diri. Dari situlah perkara2 yg dilrang Islam timbul, dari situ juglah terbitnya dosa2. Sedang tiap2 hari kita kita mengaku kita islam melalui syahadah kita. Fikir-fikirkan dan renung-renungkanlah. Muhasabah diri…moga hari esok labih baik dari hari ini. Fighting!!

3 comments:

Rijaluddin*~Aroma Cinta Illahi~* said...

Assalamualaikum,
juz giving a few ideas..

jadikan solat sebagai satu 'assignment' yang perlu dibuat tepat pada waktu. then 'assignment2' yang lain dengan sendirinya akan tersusun.

tukar nama usrah kepada nama lain yang kurang islamik adalah satu perkara yang normal dan boleh dipertimbangkan contoh 'unlocking the quran' and so on..isinya yang penting..

Anonymous said...

terimakasih atas cadangan, tp kat um ni xsemudah yang disangka. Pernah ada skali mase kat pasum dulu operasi menghapuskan usrah. Kalo buat yg sendiri2 xpe..ni nk buat utk umum, kne buat ketas keje sume, kne dapat kelulusan hep lg. kalo jadi mmg tere la pengarah die nh...

Rijaluddin*~Aroma Cinta Illahi~* said...

usaha dan mujahadah sangat2 diperlukan..Gambate!!