.

Sunday, May 26, 2013

Anda tanya saya sawab


- Bismillah -


1. Aku tak pernah cakap aku HAPPY & EXCITED blaja medic.
Tak pernah.
Tetapi pengalaman masuk universiti dan belajar medic memang suatu yg menarik dan perlu disyukuri. Ramai orang masuk universiti nak terus A ke Z. Aku masuk ke Universiti nak dapat skali  B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X dan Y, dan pada masa yg sama dapat ke Z juga.

Buka fikiran, lihat lebih jauh. Jalan di dunia ini bukan hanya 1.

2. Aku lupa diri? Kalau betul lupa, dah berhenti lama. Penat dan mengeluh tak bermaksud aku putus asa.

3. Memang betul di luar sana yg memerlukan kerja dan mendambakan ilmu, jadi cari lah ilmu dan kerja. Apa kaitan dengan aku? Hendak Seribu Daya, Tak Hendak Seribu Dalih. Ilmu dan kerja merata2, tinggal usaha dan buat je.

4. Pernah aku kata aku tidak bersyukur?Atau perlu ke aku sebut aku bersyukur baru bermaksud aku bersyukur?

5. Tidak sedar apa?

6. Menghabiskan duit dan gaji orang? Ni dah cerita apa ni?

7. Aku pernah ke kata aku buat bisness tak ikhlas? Yg menilai keikhlasan kita Tuhan ke manusia?

8. Lagi byk duit lagi bagus. Boleh buat hospital free di Palestine. Kan byk pahala tu. Kalau semua orang Islam tak kaya, sapa yg menyumbang pada orang Islam. Mubaligh Kristian?

9. Tugas Doktor bukan hanya menolong orang pada saat kritikal. Sila cari ilmu lagi.


- Alhamdulilah -

No comments: