.

Monday, October 25, 2010

MDP

- Bismillah -

aku dah tukar address blog gambar aku dari 
http://5-eyes.blogspot.com/
ke


Dan untuk gambar2 si baby bunga Iffah yg lain, yg aku tangkap semalam pun aku dah letak di situ. Aku rasa selepas ini mungkin byk gambar job yg aku ambil mmg aku letak semua di situ. Di sini mungkin sekeping sahaja sbb nk jimat space. Sbb baru2 ini aku punya PicasaWeb sudah hampir penuh. Macam tinggal 100mb sahaja lg. Untuk pengetahuan yg tidak tahu, bilamana kita membuat akaun blogspot, dan apa2 blog yg kita buat dibawah akaun tersebut, semua gamba2 yg diupload (dari mana2 blog dibawah akaun sama) akan disimpan di Picasa nih. Dan total space diberi adalah 1Gb sahaja. Nak lebih mcm biasa, kne bayar. Jadi aku igt aku mahu delete gambar2 lama dalam entry2 lama blog ini. Demi entry2 baru yg bergambar. Dan aku juga sekarang mengecilkan saiz gambar sebelum di upload, kalau tak mmg lagi cepat penuh.

Kalau sebelum ini blog photography mmg aku buat di bawah akaun sama, senang. Tapi sbb da nk penuh, maka aku buat akaun baru, maka dapat la 1Gb baru. Dan aku boleh la delete gamba2 di blog lama itu untuk jimat space. Dan walaupun nampak gambar yg aku upload adalah besar, sebenarnya aku dah resize supaya bersaiz lebih kecil. Kebiasaannya antara 200 - 500 kb sahaja. Terimakasih kepada Adobe Photoshop Lightroom. Dengan satu klik sahaja, aku dapat resize semua gambar, juga letak watermark sekali gus. 

Dan gambar lain juga aku letak di Fan Page Facebook Musafirdunia Photography (Lihat di sebelah kanan blog ini dan sudi2 lah like ehehe). Buat masa ini aku rasa Facebook xde limit berapa total gambar boleh letak. Cuma 1 album tidak lebih 200 gambar. Dan gambar yg besar akan automatic di resize oleh facebook. Kalau tidak resize, upload akan amik masa sedikit jika dah resize awal2.


- Alhamdulillah -

No comments: