.

Monday, February 16, 2009

InfeCted sebAceoUs Cyst

- Bismilllah -


JUMAAT
13 Februari 2009


Hari ini aku cuma ada 1 kelas sahaja iaitu pada jam 11 pg. Hari ini juga merupakan hari terakhir untuk medicine posting. Pagi ini aku ponteng untuk ke UM untuk menyertai OCSE training, OSCE ni ialah ujian klinikal untuk sape yg xtahu. Menerut Prof Yang Farida yg bg briefing kat kitorang, OSCE ini sebenarnya dibuat untuk melatih lecturer bagaimana menjadi examiner yg berjaya. Jadi aku dan beberapa orang kawan sukarela la untuk membantu.

Menurut Prof lagi, soalan yg diberikan adalah final year MBBS punya silibus, jadi kami yg Phase IIIA diminta untuk buat yg terbaik sbb mungkin ada yg kami xtahu langsung. Walaupun ujian ini hanya main2, tapi sbb exam ttp exam, jadi kami cuak la juge. Cuma ada 4 stesen, dalam setiap stesen ada examiner yg memehati dan kita perlu berinteraksi, dan menjelaskan setiap tindak tanduk kepada mereka bagi setiap perkara ygkita buat..

Stesen 1
Explain lab result dekat patient --> die ada iron deficiency anaemia
Stesen 2
Demonstrate macam mana nk masukkan nasogastric tube
Stesen 3
Peads, Measure head circumference n plotkan. (spoil! aku lupe tanye baby tu preterm ke x)
Stesen 4
Demonstrate n explain the process of labour

Sangat menakutkan mula2, tapi rasa macam best pulak sbb selain ilmu teori yg di uji, ada juga clinical skill, communication skill n interpretation. Sumenye habis lebih kurang jam 1130pgi. Paling xbest kete aku kene clamp!!! arggg!!!

Tapi apa yang lebih penting pada jumaat ini adalah hari yang aku telah sejak 5 bulan lalu aku tunggu...aku akan dibedah. Dan selepas tu aku boleh potong rambut..yeaa~

Pembedahan yg dijadualkan pada jam 2 ptg akhirnya dibuat pada jam 4 ptg. Penat aku bergegas selepas solat jumaat ke OT. Sbbnye, sergoen yg nk bedah aku kata, aku punye paling invasive, banyak darah dan perlukan masa lebih dari 30 minit. Dan pesakit2 yg lain sume buat prosedur sgt mudah yg amik masa lebih kurang 5 ke 10 minit sahaja dan xmelibatkan pendarahan sgt.

ceritanya bermula 5 bulan lalu bila tiba2 kepala aku berdarah dengan banyak ketika aku sedang sikit rambut. Habis meleleh ke baju tapi aku xperasan langsung sbb xsakit langsung. Dan proses memberhentikan pendarahan mengambil masa sgt lama. Tensi juga aku. Selepas beberapa episode pendarahan, akhirnya aku ke A&E HTAR, dan doc yg bertugas pun blur2 xtahu ape. Jadi aku d refer ke surgical klinik d kompleks rawatan harian dan doc yg aku rasa bukan spescialist tu teka aku ada some sort of haemangioma. Aku pulak yg time tu tgh posting peads, tengah2 study terjumapa la cavernous haemangioma, cuma aku terlalu tua. Selepas diberi appointment untuk 3 bulan, hari yg dtunggu sudah tiba. Tapi aku diberi tambahan 6 bulan. WAAARRGGGHH!!!! Tensi sungguh aku. Ptg tu terus ke klinik pelajar UM dan disahkan pula ada infected sebaceous cyst. Aku dirujuk ke PPUM dan diberi appointment sebulan.

Dan akhirnya aku dibedah hari ini. Sgt lega lagi gumbira walaupun sgt sakit. Ketika waktu pembedahan, aku diberi LA, kemudia cyst itu dipotong (time ni xsakit), dan kemudian dibakar-bakar (untuk stopkn bleeding, dan sgt2 sakit) dan akhir skali jahit (pun sgt sakit). Kemudian kepala ku dibalut macam mayat, da la dressing sgt buruk. Jadi aku bukak seniri dan pakai balik bagi ada gaya2 ninja kampung kohoha sket. haha. Dan malam itu aku mengerang kesakitan sbb xmakan pain killer, sbb nk cepat baik sbb hujung minggu depan nk hiking gunung stong!

SABTU
14 Februari 2009


Hari ini kesakitan aku bertambah2, xleh buat apa menahan sakit. wuuuu~ T_T

AHAD
15 Februari 2009


Hari da kurang sket sakit, jadi aku klua jalan2 amik udara segar (padahal esknye nk exam).

ISNIN
16 Februari 2009


Exam sgt susa!!! Aku target untuk essei klua CVS ngan Endocrine, skali diagnosis die sistem apa pun aku xtahu, tu belum nk sebut lagi tuh, terbelit lidah! Arggghh!!



- Alhamdulillah -

2 comments:

Bintang said...

alhamdulillah.

siap bedah.

jangan tumbuhkan apa-apa cyst lagi tahu.

selamat periksa pesakit.

musaf said...

tapi kan..mcm seronok kne bedah nih, minor laa~ haha..