.

Thursday, June 19, 2008

Politik


Sejak pilihan raya lalu aku rasa aku semacam minat mengikuti perkembangan politik negara. Boleh kata tiap hari aku akan melayari blog2 'taiko besar' seperti Tun Dr Mahathir, Khir Toyo etc... Bilangan pengunjung mmg gila, sbg contog blog TDM, baru 3 hari buka sudah mencecah 300 000 pengunjung. KOmen utk setiap topik yg diutarakan pasti beratus dan adakalanya beribu. Rata2 yg aku lihat pengunjungnya adalah org kuat penulis blog itu. Tak habis2 memberi sokongan padu dan utuh. Ada juga golongan pembangkang yg hanya tahu mengutuk. Dan sikit benar org yg betul2 memberikan komen dan buah fikiran yg bernas berdasarkan isu yg dilontarkan tanpa membuta tuli menyokong atau membangkang.

Rata2 penyokong, komen mereka menyokong padu, mempercayai dan membenarkan 100% org yg disokong. ATau rata2 pembangkang yang membantah, menghentam dan mengutuk sekerasnya org yg dibangkannya. Bagi aku, kan lebih baik jika kita berfikiran rasional dan berpandangan jauh sblm membabi buta menulis. Tak semestinya org yg disokong sentiasa betul dan tak juga org yg dibangkang sentiasa salah. Teringat aku kata2 Dr Rani (DUN Meru eh?), "xkesah kalah kalau parti yg menang betul2 menjalankan tanggungjawab". Begitu juga kita sbg rakyat, janganlah terlalu taksub dengan seseorang. Bak kata lecturer aku, "use ur common sense" (aku rasa die kata dekat 20 dalam masa sejam). Tiada manusia yg sempurna. Everybody lies.


Cube usya link ni, baca komen yg ke 3. Terlalu kebudak-budakkan.
>>>LINK<<< - -


.
.
Alhamdulillah

No comments: